مشارکت ایران و روسیه در حوزه حمل‌ونقل دریایی تحریم‌های آمریکا را بی اثر می کند/ ظرفیت فوق‌العاده دریای خزر برای فعالیت‌ شناورهای رو-رو/ عبور کشتی‌های تحت پرچم ایران از ولگارود یک دستاورد بزرگ است
نایب رییس هیات مدیره فدراسیون حمل‌ونقل و لجستیک ایران با اشاره به اینکه مشارکت ایران و روسیه در حوزه حمل‌ونقل دریایی می‌تواند تحریم‌های اعمال شده آمریکا برای هر ۲ کشور را خنثی کند، گفت: تعامل دریایی، بندری و ترانزیتی ایران و روسیه در شرایط تحریمی عاملی بسیار مهم در بخش جابجایی کالا، جلوگیری از انفعال تجاری با جهان خارج و پویا ماندن اقتصاد هر ۲ کشور است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، مقصود اسعدی سامانی در رابطه با توسعه تبادلات تجاری ایران و روسیه از طریق حمل‌ونقل دریایی به ویژه از مسیر دریای خزر و ولگا رود، اظهار داشت: توسعه همکارهای ترانزیتی و تجارت دریایی ایران و روسیه در دوران تحریم برای دو کشور یک فرصت اقتصادی بی‌نظیر است و باید از این مزیت تجاری و جغرافیایی در راستای دور زدن تحریم‌ها و پویایی اقتصاد دو کشور استفاده کرد.
وی در مورد اعلام آمادگی سازمان بنادر و دریانوردی ایران و فدراسیون حمل‌ونقل و لجستیک روسیه در راستای راه‌اندازی خط کشتیرانی رو-رو در خزر بین بنادر آستاراخان و انزلی، عنوان کرد: دریای خزر یک فضای بسیار مناسب برای فعالیت شناورهای رو-رو از بنادر شمالی کشور است و حال که روسیه نسبت به راه‌اندازی خط کشتیرانی رو-رو در خزر بین بنادر آستاراخان و انزلی اعلام آمادگی کرده است باید تدابیر لازم برای تامین و راه‌اندازی شناورهای رو-رو در بنادر شمالی ایران اندیشیده شود و اقدامات لازم در دستور کار قرار گیرد.
نایب رییس هیات مدیره فدراسیون حمل‌ونقل و لجستیک ایران با بیان اینکه باید تسهیلات و حمایت‌های لازم از بخش خصوصی به منظور فعالیت هرچه بهتر در حوزه شناورهای رو-رو مدنظر قرار گیرد، خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه شناورهای رو-رو باید با توجیه اقتصادی همراه باشد و در عین حال دولت باید تسهیلات لازم را در اختیار فعالان اقتصادی علاقمند قرار دهد. اسعدی سامانی با اشاره به اینکه دریای خزر از ظرفیت بالقوه برای فعالیت‌های اقتصادی، حمل‌ونقل دریایی و ترانزیت کالا برخوردار است، گفت: متاسفانه طی سال‌های گذشته نسبت به ظرفیت فوق‌العاده اقتصادی دریای خزر غفلت شده است و به درستی از این فرصت اقتصادی استفاده نکرده‌ایم.
وی افزود: همچنین کشورهای مختلفی در حاشیه دریای خزر قرار دارند و باید به ظرفیت‌های اقتصادی و بازار این کشورها توجه داشته باشیم.
نایب رییس هیات مدیره فدراسیون حمل‌ونقل و لجستیک ایران با تاکید بر اینکه نباید تعاملات تجاری و دریایی و بندری ایران و روسیه به بنادر شمالی کشور و دریای خزر خلاصه شود، اظهار داشت: با توجه به تحریم روسیه از سوی آمریکا، ایران این امکان را دارد که اقتصاد روسیه را از طریق آب‌های آزاد با سایر کشورهای دنیا، وصل کند و با بهره‌مندی از ظرفیت‌های دریای عمان و بندر چابهار موجبات ترانزیت میلیون‌ها تن کالا از روسیه به کشورهای مختلف و نیز بالعکس را از مسیر کریدور شمال-جنوب فراهم کند.
وی همچنین در خصوص اعلام آمادگی مسکو برای همکاری با تهران برای عبور کشتی‌های تحت پرچم ایران از ولگا رود، بیان کرد: این اتفاق، دستاورد بزرگی برای حمل‌ونقل دریایی ایران به شمار می‌رود و باید به ظرفیت‌های این‌ چنینی بیش از پیش توجه داشته باشیم.

۱۹ مهر ۱۴۰۱ ۱۴:۵۱
کد خبر : ۵۹,۸۹۸

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید